مشخصات :
بازی درمانی ( بازی خط خطی کردن ) در این مقاله طرحی از بازی درمانی ارائه خواهد شد . این طرح برای استفاده در مهدکودک ،پیش دبستانی ها وحتی در جایی که تعدادی از کودکان همراه با هم در محیطی خاص قرار دارند ،مناسب خواهد بود.این طرح برای :1- کودکان دارای بیش فعالی – نقص تمرکز 2-کودکانی با اختلال استرس پس ازسانحه (PTSD) مفید خواهد بود این بازی دارای ویژگی های زیر است:- این بازی برای کودکان بالای 4 سال مناسب خواهد بود.- زمان مورد نیاز برای بازی 15 تا 30 دقیقه می باشد.- مواد لازم شامل :ماژیک و یک صفحه بزرگ کاغذ که کودکان دور آن بنشینند و بر روی آن نقاشی کنند، می باشد.روش بازی:-ابتدا از کودکان پرسیده می شود که آیا دوست دارند در یک بازی طراحی که به شکل خط خطی کردن است با هم همراه شوند.لازم نیست کنترلی بر استفاده خاصی از وسایل خاص در طی این بازی صورت گیرد. هر کودکی می تواند ،هر وسیله ای که می خواهد را بردارد و مورد استفاده قرار دهد.- در مرحله بعد از یکی از کودکان خواسته می شود روی کاغذ بزرگی که در وسط آنها قرار دارد ،خطی بکشد. اگر مخالفت کرد روان شناس کودک ،مربی مهد یا بزرگسالی که با کودکان همراه است ، این کار را انجام خواهد داد.- نوبت نفر بعد می شود و از او خواسته می شود تا خط دیگری بکشد. این کودک نیز خطی به هر شکلی که می خواهد به تصویر اضافه می کند. هر فردی می تواند کاغذ را به هر سمتی دوست دارد حرکت دهد.-هر تصویر با اضافه کردن چیزی به تصویر قبل ساخته می شود. هیچ کس اجازه پاک کردن تصویر کس دیگر را ندارد . در ضمن، نظر دادن بر روی هر تصویر تنها با تحسین و بدون انتقاد بیان می شود.-کودکان در حین کار می توانند در مورد تصاویری که قصد کشیدن آن را داشتند با یکدیگر صحبت کنند.دراین حین تعامل و هم فکری بین کودکان بیشتر خواهد شد.فرد بزرگسال یا روان شناس کودک لازم است با رفتارهای خود ،احترام گذاشتن به نظر همه افراد را الگوی بقیه افراد قرار دهد.- در این مرحله روان شناس کودک یا فرد بزرگسال از یکی از کودکان می خواهد تا تصور خود از اتفاقاتی که در این تصویر افتاده است را بیان کند و داستانی در مورد کل تصویر بسازد سپس بیان بقیه داستان به نفر بعد محول شود تا جایی که همه کودکان گروه بپذیرند که داستان به اتمام رسیده است و در نهایت از همه کودکان در مورد نتیجه اخلاقی داستان پرسش شود.نتایج درمانی این بازی می تواند بر روی :عزت نفس کودکانافزایش تمرکز و توجه آنهاافزایش تحمل گروهی و برای نوبت صبر کردن آنها.............موثر باشد.منبع: 101 FAVORITE PLAY THERAPY TECHNIQUE, Heidi G Kaduson&Charles E,Schaefer, گردآورنده: دکتر پریسا خسروتاش روان شناس کودک نوجوانروانشناس کودک و نوجوان - اختلالات یادگیری- بیش فعالی- نقص توجه- بازی درمانی-مشاوره تحصیلی کودک و نوجوان - اضطراب و افسردگی -افزایش اعتماد به نفس -رشد هوش هیجانی- تربیت جنسی کودک و نوجوان-سو استفاده جنسی-بررسی مشکلات ارتباطی والدین-فرزند پروری موثر-برسی رشد کودکان پیش از دبستان-بازی های کودکان زیر 3 سال-رشد خلاقیت-پرخاشگری کودک نوجوان-مسائل بلوغ نوجوان - تحول رشد شناختی کودک نوجوان-تحول رشد اخلاقی کودک نوجوان-
مشاوره ازدواج،خانواده،کودک - روانشناس ها - روانشناس،مشاوره،مشاوره خانواده - مشاوره جنسی - مشاوره خانواده - مشاوره کودک - مشاوره کودکان - مشاوره مهاجرت - مشاوره طلاق - مشاور و روانشناس - بهترین مشاور - روانشناسی و مشاوره - مشاوره تلفنی مهاجرت - مشاوره تلفنی روانشناسی - مشاوره کودک - مشاوره کودکان - مشاوره مهاجرت - مشاوره طلاق - مشاور و روانشناس - بهترین مشاور -